De professor is namelijk een echte boekenliefhebber en het liefst jeugdboeken. Toch ontdekte hij elke keer weer een nieuw probleem in die boeken en daarom ontwikkelde hij een teleboekmachine waarmee hij mensen in de boeken kan flitsen om mee de problemen te helpen oplossen.
Zo kreeg elke klas in een filmpje een uitdaging om een probleem in het boek op te lossen. Onze leerlingen, jullie kinderen, hebben dat fantastisch gedaan. De resultaten zijn wonderbaarlijk. De beleving was groot en de creativiteit was top.
Peuterklas
Joppie speelt heel graag met muziekinstrumentjes, maar de professor ontdekt dat hij treurig is en wil op onderzoek uit. Al snel ontdekken we dat Joppie graag schuddoosjes wilt maar die moeten aan bepaalde criteria voldoen. Gelukkig kunnen de leerlingen van juf Kristel voor een oplossing zorgen.
1ste kleuterklas
Karel was met zijn ouders met de trein op reis geweest en was er volledig weg van. Nu wil zijn mama voor hem een treintje waarmee hij kan spelen. De trein moest 3 paar wielen hebben, stevig zijn en mocht zeker niet omvallen. Met veel enthousiasme hebben ze een oplossing gevonden en aan de mama laten weten hoe ze dat met Karel kon bouwen.
2de kleuterklas
Karel klust graag en heeft het idee om een vliegtuig te bouwen. Nu wil hij deze testen, maar hij bedenkt zich snel dat er iets heel belangrijks is wanneer hij een panne zou hebben. Een parachute! Gelukkig weten de leerlingen van juf Sonja wel hoe ze deze moeten maken. Na het testen van de parachutes hebben ze er eentje naar Karel gestuurd. Wat was hij blij!
3de kleuterklas
Nu ontdekte de professor een boek waar er een koe was die in het water viel. Wat was hij verschoten. Die koe had volgens hem een stevige boot nodig die aan belangrijke criteria moest voldoen. De leerlingen van juf Anneke en juf Ellen hebben na enkele testjes er eentje kunnen bouwen waar de koe veilig kon opstaan. Nu is de professor opgelucht!
1ste leerjaar
Anton wil een vliegtuig bouwen en heeft daar wat hulp bij nodig. Gelukkig dacht de professor dat de leerlingen van juf Sandra het wel aan konden om een oplossing te zoeken. En dat deden ze ook. Het vliegtuigje dat ze bouwden vloog meer dan 3 meter en recht vooruit zoals gevraagd. Wat waren Anton en de professor gelukkig met de resultaten.
2de leerjaar
De leerlingen van juf Annemie kregen de vraag van de professor om Don Carlo te helpen. Een jongen wie zijn ouders net geschreiden zijn. Zijn vader is helemaal aan de andere kant van Italiƫ gaan wonen en Don Carlo wil op eigen houtje zijn vader zoeken. Maar ergens tijdens de reis verliest de chauffeur van zijn taxi zijn autosleutel. Ze zien deze liggen in een waterslikker in de goot. Ze kunnen er niet aan. Gelukkig hebben de jongens en meisjes van het 2de leerjaar een oplossing bedacht.
3de leerjaar
Kinderen durven elkaar wel eens uitdagen en dat gebeurde met Frenkie. Zijn vrienden daagden hem uit om naast een oude man in het park te gaan zitten. Zo kwam Frenkie in het contact met een oude kapitein die stoere verhalen vertelde. Zo ontstond er een mooie vriendschap. De ouders van Frenkie waren trots op hun zoon en daarom wouden ze een houten piratenschip in hun tuin bouwen. Hij is bijna klaar maar ze missen een oude zandloper om de tijd bij te houden. De leerlingen van juf Anneke hebben dit opgelost en hebben verschillende zandlopers gemaakt op de seconde naukeurig. Zeer knap!
4de leerjaar
In het land van Katoren was de oude koning overleden en de ministers willen geen nieuwe koning. Daarom verzinnen ze onmogelijke opdrachten. Stach probeert om deze op te lossen, maar nu zit hij even vast. Hij moet 7 kerken die schuifelen laten stilstaan. Hij bedenkt een plan om ze tegen elkaar tot stilstand te laten komen. Toch missen ze nog iets om de bestuurders van de kerken de juiste route te laten volgen. De professor weet niet goed hoe hij stach kan helpen. Daarentegen de leerlingen van juf Iris bedenken en onderzoeken al snel hoe ze een kompas kunnen maken zodat de bestuurders de route kunnen volgen. Handig!
5de leerjaar
Een oude speelgoedmaker heeft machische krachten om speelgoed tot leven te laten komen. Een vriendin van de speelgoedmaker woont op een eiland waar er nu een groot probleem hen bedreigt. Ze vraagt haar vriend de speelgoedmaker om hulp. Hij wil ninja Timmy en zijn vrienden sturen. Om er te geraken hebben ze een duikboot nodig. Maar hoe werkt een duikboot? Wel de professor vraagt aan de leerlingen om er eente te bouwen en te testen. Zo kan de speelgoedmaker de duikboot met zijn magische krachten vergroten voor Ninja Timmy en zijn vrienden. Met veel enthousiasme klaarden de jongens en meisjes van het 5de leerjaar de klus.
6de leerjaar
In het land van Berg en Dal is er lang geleden een zware aardbeving geweest en hierdoor werd het land gesplitst in Berg en aan de andere kant van de kloof Dal. Om van de ene kant naar de andere kant te geraken moet je een lange en zware tocht rond de kloof afleggen. Er was een ingenieur die brug wou bouwen en die verdween. Gelukkig kon Ginder en zijn vriendin de ingenieur terugvinden. Al had deze geen idee hoe hij een brug moest bouwen. Daarom vroeg hij aan de professor en de leerlingen om een maquette te maken van een brug van 40cm te maken. De sterkste zou hij dan nabouwen in het echt. Hij kon al gauw kiezen uit 6 mooie, stevige bruggen.