Onze school staat de komende twee weken voor een heuse uitdaging! We hebben een eiland ontdekt waar er een vulkaan op uitbarsten staat. De dieren kunnen praten met professor Doolitlle van onze school. Ze hebben hulp nodig van iedereen van Hertog Jan om dit te overleven. Van peuter tot en met het 6de leerjaar gaan de leerlingen een film krijgen met een techniekuitdaging. Deze wordt opgelost en uitgetest op het eiland.
Volg de fotoreportage hieronder de komende twee weken.
Een prachtig project van het leerkrachtenteam, iets waar we heel trots op zijn.
Maandag 29 februari: nog steeds geen nieuws van de professor!
Dinsdag 1 maart: vandaag hebben de kinderen van K1b en de kinderen van eerste leerjaar hun uitdaging gekregen. De kleuters van juf Carine maakten een telefoonverbinding. Zo kunnen we vanuit de haven praten met de dierenverzorgers op het eiland. De kinderen van het eerste leerjaar bouwden prachtige dierenverblijven als echte metsers. Ze volgden instructies van kinderen van het 6de leerjaar die hen leerden hoe ze in verband kunnen bouwen.
Woensdag 2 maart: de dieren en de professor hebben ontdekt dat in het meer allerlei metalen gestort zijn. Dus de dieren kunnen ziek worden door het vervuilde water. Gelukkig zijn de leerlingen van het 2de leerjaar met een oplossing op de proppen gekomen. Ze hebben vishengels ontworpen met magneten. In een zeer korte tijd hebben ze het hele meer metaalvrij gemaakt. Nu zullen de plantjes het meer zuiveren en zo hebben de dieren weer proper water. Knap gedaan!
Donderdag 3 maart: ook vandaag heeft professor Doolittle de hulp ingeroepen van enkele klassen. De dieren zijn namelijk een beetje bang en durven niet goed naar buiten komen. Daarom heeft de eerste kleuterklas A van juf Kristel mooie schuddozen gemaakt die voldoende geluid maken om de dieren naar buiten te lokken. Zo kunnen ze eten en genieten van de frisse lucht. Het derde leerjaar kreeg een belangrijke opdracht, namelijk schepen ontwerpen die het eiland niet zouden vervuilen. Ze hebben boten gemaakt die op luchtdruk werken en daarvan een stappenplan gemaakt zodat er nog kunnen bijgemaakt worden als dat nodig zou zijn. Bravo aan onze beide klassen voor deze mooie verwezenlijkingen.
Maandag 7 maart: in het 6de leerjaar was er een zucht van opluchting, eindelijk mochten ze aan de slag. De professor heeft hen gevraagd om groene energie op te wekken. Na een onderzoek kwamen we bij zonnepanelen en windturbines uit. Deze passen het best bij het eiland. We hebben zelf de constructies ontworpen en de aansluitingen gemaakt. Bij het testen bleek dat we toch zo'n 12 Volt konden opwekken. Echt een mooie prestatie!
Dinsdag 8 maart: de 3de kleuterklas werd uitgedaagd om een omwalling met rotsblokken te bouwen rond de dierenverblijven op het eiland. Er is namelijk een tsunami veroorzaakt door de vulkaan en alles dreigt te overstromen. De kinderen hebben met zelfgemaakte lijm deze omwalling gemaakt. Foto's van de avonturen van juf Ellen volgen iets later omdat alles nog aan het drogen is.
Woensdag 9 maart: vorige week maakten de kinderen van het derde leerjaar bootjes om naar het eiland te varen met voeding voor de dieren. Maar, een probeem... ze kunnen niet aanmeren! Daarom heeft Dr. Doolittle aan de 2de kleuterklas gevraagd een pier te bouwen zodat de bootjes met goederen kunnen aanmeren bij het eiland. Wat een handige Harry's die kleutertjes van juf Sonja.
Donderdag 10 maart: we zijn alvast aan de voorlaatste dag van ons groot techniekproject gekomen. Vandaag werd het 4de leerjaar uitgedaagd! Er werden al dierenverblijven gebouwd door L1, er kan energie opgewekt worden door middel van de zonnepanelen die geconstrueerd zijn op het dak door de kinderen van L6. Maar.... de dierenverzorgers kunnen niet op een veilige manier de dieren voederen!? Daar heeft de klas van juf Iris een oplossing voor bedacht. Zij experimenteerden met verschillende soorten deuren en bouwden het beste deursysteem door middel van een katrol waardoor deze op een een veilige manier kan geopend worden door de dierenverzorgers.
Top resultaat, kijk maar!
Vrijdag 11 maart: vandaag kreeg het 5de leerjaar eindelijk hun opdracht. Wat zeg ik: 'Opdrachten!' Professor Doolittle vroeg hen om de straatvegers die geleverd waren door middel van een handleiding in elkaar te steken want de werkmannen hadden er moeite mee. Zo konden ze het eiland netjes houden. Maar er was nog een probleem, namelijk dat het op het eiland vroeg donker wordt en dat ze dan niets meer kunnen zien. Dankzij de zonnepanelen en windturbines is er elektriciteit. Misschien kon het 5de straatlantaarns maken zodat er ook 's avonds licht kan zijn. Hiervoor hebben ze zelfs leren solderen. Met heel veel enthousiasme zijn ze aan de slag gegaan en het is gelukt!
Dit waren onze avonturen! Hopelijk hebben jullie ervan genoten. Wij, leerkrachten en kinderen alleszins wel!
Het Hertog Jan team!