Elk kind kan leren lezen, als je hen hierin correct begeleidt. Met voldoende tijd en duidelijke instructies. Hoe meer je leest, hoe beter je leest. Vanuit deze doelstelling vertrekt ook het LIST-project, dat sinds het schooljaar 2020-2021 in onze school van kracht is.
LIST oftewel ‘Lezen IS Top’ staat voor ‘leesinterventie voor scholen met een totaalbenadering’. De kern van LIST is dat kinderen leren lezen door te lezen.
De focus van het LIST-project is niet gericht op leesmoeilijkheden, wel op motivatie bij kinderen. Het doel is gemotiveerde lezers ontwikkelen die hun leesvaardigheid zullen gebruiken om te leren en te lezen voor hun plezier.
Aanleiding tot dit project is de melding vanuit de overheid dat de leesresultaten bij kinderen achteruitgaan.
Een LIST les duurt 35 minuten, bestaande uit:
- voorlezen door de leerkracht ( 5 minuten) en eventueel een mini les;
- leerlingen gaan hard op lezen of stil lezen ( 25 minuten);
- gezamenlijke afsluiting ( 5 minuten)
Binnen LIST zijn er drie groepen te onderscheiden: hommellezers, stillezers en RALFI-lezers. Bij het hommellezen gaan kinderen in duo’s samen hardop lezen in een zelfgekozen boek. Als dit vlot gaat, worden de kinderen stillezers. Ze gaan dan zelf in stilte een boek lezen, op een plaats naar keuze.
Bij de stillezers worden er een aantal keer per jaar leesgesprekjes gevoerd, door de leerkracht met ongeveer 3 leerlingen. Het voeren van een leesgesprekje tijdens het stillezen heeft tot doel erachter komen of het boek dat de leerling leest geschikt is qua begrip, leesniveau en smaakontwikkeling.
Leerlingen die ondanks bovenstaande aanpak niet genoeg vorderen, krijgen extra leesinstructies via het interventieprogramma ‘RALFI’. Dit wordt aangeboden in een klein groepje door de zorgjuf.
Op dit moment zijn we bezig met het opstarten van onze eigen schoolbib, waar de kinderen binnenkort naartoe kunnen om boeken te ontlenen.
Het lezen van een boek heeft vele voordelen,
redenen genoeg om (nog meer) te lezen…
… om (bij) te leren
… om inspiratie op te doen
… om te dromen
… om te groeien
… om nieuwe interesses te ontdekken
… om te genieten
… omdat verhalen LEUK zijn!