De leerlingen kregen een flessenpost in de klas in een bak met water.
Ze ontdekten dat Lea hun hulp nodig had om tot bij Issa te geraken.
Onze kleuters hadden geen duwtje in de rug nodig en gingen onmiddellijk aan de slag om Lea en Issa te helpen.
Ze gingen in hoeken enkele zaken ontdekken:
- foto's van bruggen bekijken en eens nadenken hoe die werken;
- de criteria om een stevige brug te maken tekenen;
- met materialen experimenteren;
- de brug bouwen en bespreken.
Al snel gonsde het van bedrijvigheid in onze kleuterschool en binnen de kortste keren stonden daar allemaal mooie bruggen.
Deze stelden ze tentoon in de grote zaal en zo konden ze elkaars bruggen bekijken en tips en tops geven.
Zo merkten we dat elke klas een andere manier van oplossen bedacht:
- De onthaalklas koos om met verbindingen een brug te maken;
- In de 1ste kleuterklas gebruikten ze stukjespiepschuim dat ze met tandenstokers stevig met elkaar verbinden;
- De kleuters van de tweede kleuterklas bouwden met duploblokken muren in verband en dan plaatsten ze het wegdek op deze steunmuren;
- Met een groene gedachte in hun achterhoofd gingen de kleuters van de 3de kleuterklas een brug bouwen met kosteloos materiaal. Ook zij moesten denken aan goede technische systemen om de onderdelen stevig met elkaar te verbinden.
We werden enorm verrast door de creativiteit en inzet en willen jullie aanraden om zeker eens naar de foto's hieronder te kijken.