Christophe Laes is
'Leraar van het Jaar 2017'
Christophe Laes van GO! basisschool Hertog Jan in Kortenberg krijgt de eretitel ‘Leraar van het Jaar 2017’. Met deze symbolische prijs zet het multimediaal onderwijsmagazine Klasse alle leraren in de bloemetjes voor hun dagelijkse inzet.
Van 3000 inzendingen naar 1 winnaar
Welke geweldige leraar geeft jou bakken energie? Op wie kan je leunen als het echt moeilijk gaat? Wie schudt leerlingen wakker en geeft ze zelfvertrouwen? Kortom, welke leraar verandert je leven?
Als antwoord op die vraag kreeg Klasse meer dan 3000 inzendingen vol straffe verhalen van collega’s, ouders en leerlingen. De Klasse-jury selecteerde 200 topkandidaten uit alle provincies, twee daarvan komen uit de groene GO! basisschool Hertog Jan in Kortenberg: Christophe Laes en Els Colé.
Kleine dingen veranderen een leven
Hoe een leraar met kleine dingen elke dag levens van kinderen en jongeren beïnvloedt, maakt meester Christophe van het 6de leerjaar van GO! basisschool Hertog Jan duidelijk. Hij werd genomineerd door een groep collega’s, (groot)ouders en leerlingen. Dankzij meester Christophe voelen zij zich zelfzeker, zitten ze goed in hun vel en durven ze nieuwe dingen proberen.
Ouders over meester Christophe: “Toen onze hoogbegaafde dochter midden in het schooljaar een jaar oversloeg, heeft hij zich gefocust op haar welbevinden in de klas. Daardoor heeft ze haar lagere school zonder al te veel problemen afgemaakt.” Zelfs grootouders nomineerden de Leraar van het Jaar: “Dankzij hem is onze kleinzoon sportschool gaan doen. Hij is nu eerste speler bij Oostende. Meester Christophe geeft de kinderen zelfvertrouwen en prikkelt hen om zich 100 % in te zetten.”
Leerlingen over hun Leraar van het Jaar: “In mijn vorige klas werd ik veel meer gepest. Meester Christophe zorgt dat pesten stopt en dat we ons goed voelen in de klas. Onze meester is ook ondeugend en heel eerlijk. Als hij een fout maakt, geeft hij dat toe. Hij kent ook veel wiskundetrucjes en is heel slim. Hij is gewoon de beste leraar ooit: hij heeft tucht en omdat hij geregeld mopjes maakt, hangen we aan zijn lippen en snappen we zijn uitleg. Hij is streng, maar gelooft niet in straffen. Hij vindt het vooral belangrijk dat we uit onze fouten leren.”
Collega’s over Christophe: “Elk kind verdient een leraar zoals Christophe. Hij gaat tot het uiterste om zijn 25 kinderen tot hun recht te laten komen. Hij coacht zelfs buiten de lesuren nog vrijwillig kinderen in de huiswerkklas. In het fietsatelier leert hij ze hun fiets herstellen. Nieuwe collega’s begeleidt hij om zich zo goed mogelijk in te werken. Hij durft te vernieuwen. Met GoPro camera’s bijvoorbeeld leert hij kinderen verkeersveiligheid aan en hij doet aan co-teaching (met 2 voor de klas). Een echte witte raaf.”
Pluim voor de school
Toen meester Christophe helemaal overdonderd het podium beklom, zei hij nederig: “Dit zou de prijs Team van het Jaar moeten zijn”. Een compliment voor de hele school. Op GO! basisschool Hertog Jan hebben ze immers begrepen dat een kind dat zich goed voelt bergen kan verzetten. Welbevinden is dé basis om zelfvertrouwen te laten groeien. Voeg daar de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen bij en je hebt een vruchtbaar fundament voor levenslang leren gelegd. Daarom kiest Hertog Jan, net als alle andere scholen van GO! scholengroep SCOOP, voor de methodiek van onderzoekend leren. Geen voorgekauwde kost, maar uitdagende oefeningen waar de leerlingen zélf mee aan de slag gaan. Voor een vak als techniek doen ze zelfs een beroep op het probleemoplossend vermogen van de klusjesmannen. Hier maken ze echt samen school.
Dat van 3000 genomineerde leerkrachten er twee van dezelfde school de eindselectie haalden, bewijst dat Hertog Jan een gedreven team heeft. Een geëngageerd team dat niet op de klok kijkt, boekt veel succeservaringen bij zijn leerlingen. Doodnormaal vinden velen, heel speciaal vinden wij.